We hebben tijdens de 1e week van juli een nanormering doorgevoerd bij de volgende volgmetingen van Diaspel:
- het 1e middelbaar a- en b-stroom;
- het 2e middelbaar a-stroom;
- het 3e middelbaar doorstroomfinaliteit.
Wat is een nanormering?
Bij een nanormering stellen we de letterscores (percentielgroepen) en streefscores (mediaan) bij op basis van de meest recente resultaten van de leerlingen.
Waarom is een nanormering nodig?
Een nanormering zorgt ervoor dat de resultaten op de Diatoetsen actueel blijven en zo nauw mogelijk blijven aansluiten op de prestaties van de leerlingen. De vorige normering van de volgmetingen van Diaspel was gebaseerd op de resultaten uit het ontwikkelonderzoek, dat plaatsvond in januari-maart 2023. Bij de ontwikkeling van een nieuwe toets voeren wij standaard een nanormering uit zodra er voldoende toetsdata beschikbaar zijn.
Welke toetsen werden nagenormeerd?
De volgmetingen van het 1e middelbaar a- en b-stroom, het 2e middelbaar a-stroom en het 3e middelbaar doorstroomfinaliteit (zowel het toetsdeel spelling als taalbeschouwing) werden nagenormeerd. In de 1e graad werd er geen verder onderscheid gemaakt tussen de twee toetsniveaus voor de a-stroom (toetsniveau 2: a-stroom/DA; toetsniveau 3: a-stroom/D), de resultaten van deze leerlingen werden samengenomen. Je kan de nieuwe normtabellen altijd raadplegen in de handleiding (zie de hulppagina Toetsen Nederlands).
Voor de andere metingen (de volgmeting voor het 2e jaar b-stroom, de arbeidsmarktfinaliteit, de dubbele finaliteit en het 4e jaar doorstroomfinaliteit) zijn er nog niet voldoende data voor een nanormering.
Wat wil dat zeggen voor de resultaten van de leerlingen?
De resultaten van je leerlingen werden na 7 juni herberekend: je ziet nu voor alle leerlingen de geactualiseerde letter- en streefscores. Als je de resultaten eerder exporteerde in een Excel of pdf, kan je dat dus best opnieuw doen. Analyses en beslissingen die je al gemaakt hebt op basis van de vorige scores blijven zeker geldig en relevant. Voor toekomstige analyses en beslissingen kan je je nu op de bijgestelde scores baseren. Die geven een actueler beeld van hoe je leerlingen scoren tegenover elkaar in deze nieuwe toets.
Voor de toetsen die geen nanormering kregen, verandert er niets. Je kan je daar blijven baseren op de huidige normering.
Nog vragen?
Aarzel niet om ons te contacteren. De medewerkers van de klantenservice helpen je graag verder via [email protected]!